10 spørsmål å stille når du handler til sommerleiren for å sikre at leiren din ikke stenger

Så … hoppet du over early bird-spesialen og meldte barnet ditt på sommerleir tilbake i januar?

Økonomien er tøff på sommerleire. Ikke bare kan de være en “luksus” utgift for mange familier, men med så mange arbeidsledige foreldre og som er hjemme, vet vi også at sommerleirer ikke lenger har samme rolle i barnepass.

Siden leirene er i en årlig inntektssyklus med store tørre perioder og kun noen få toppsalgsmåneder (mars – mai), kan det ta helt til juni (for sommerleire som er på nippet) å finne ut om de kan betale lønn eller betale. for anlegg hele sommeren. Hva? Egentlig? Jepp. Sommerleirlønn er en stor utgift for leirer som ikke drives av frivillige, og det samme gjelder byggekostnader for en leir som ikke eier eget område. Og husk at de som stikker av fra frivillige generelt er ideelle organisasjoner som er avhengige av pengeinnsamling og donasjoner; bidrag som også tørker opp i svake økonomier.

Hva skjer når en sommerleir går i minus?

Det avhenger av sommerleirselskapet. Mange sommerleirer er en del av en større organisasjon, og leiren kan være en tapsleder. For å holde seg flytende vil noen sommerleirer reforhandle vilkår eller betalingsplaner med leverandører eller fasiliteter. Noen leire vil henvende seg til frivillige eller kutte antall ansatte. Og noen få vil løpe til banken og håper de kan få det lånet for å dekke lønnen. Når disse forsøkene lykkes, knirker de forbi. Men det skjer hvert år….noen sommerleirer vil stenge midt på sommeren eller rett før de skal kjøres.

Får du pengene tilbake hvis en sommerleir stenger?

Det avhenger av sommerleirselskapet. De fleste sommerleirer tilknyttet en ungdomsorganisasjon, for å beskytte omdømmet til paraplyselskapet eller anlegget de jobber for, vil dekkes av sistnevnte. En sommerleir drevet av et multiprogrambyrå har andre budsjetter å trekke på og har ikke råd til den juridiske forviklingen fra et kapittel 7 som etterlater kundeskadeerstatning. Men bedrifter som kun driver leir … vel, det er disse som kan kaste seg over deg. (Ikke misforstå, dette er også noen av de beste leirene fordi de bruker full tid bare på å drive leire. Men som en mulig indikator på stabilitet i tøffe økonomiske tider – et diversifisert selskap kan være mer robust.)

Tilbake i 2001 sluttet ACE Data Camps, en nasjonalt drevet kjede av dataleirer med over 60 lokasjoner over hele landet, å kjøre midt i økten. Med et estimert antall på 10.000 bobiler per sommer – var dette en stor uro.

Da campister kom tilbake fra lunsj, søkte noen ved et uhell på ACE-nettstedet, fant de denne meldingen: “American Computer Experience går ut av drift umiddelbart. Alle ACE-datacamper avlyses umiddelbart.” Så camperne og ansatte dro hjem. Ingen av familiene fra den uken eller påfølgende uker fikk refusjon. Leiransatte som hadde jobbet på leiren i flere uker fikk ikke betalt. De leide leirfasilitetene ble heller ikke betalt. Rettssaker har pågått i årevis og økonomisk gjenoppretting er fortsatt ufullstendig.

Hvordan kan en sommerleirkunde beskytte seg?

Det kan være vanskelig å finne ut om en sommerleirbedrift har et solid økonomisk fundament. I leirsesongen 2009 bør du anta at alle leire sliter litt, så ikke vær redd for å stille noen skarpe spørsmål:

1) Anta at sommerleiren din kanskje må stenge langsomme uker og flytte alle sammen for å redusere kostnadene og maksimere fortjenesten. Spør sommerleiren hvilke uker de kan stenge hvis de må konsolidere seg?

2) Hvis sommerleiren din bruker et leid anlegg; Spør om leiren har betalt på forhånd (eller er de forbi kanselleringspunktet) der leiren egentlig ville ha forpliktet seg til uken? (I leieavtaler er det datoer når betalinger er forpliktet, hvis det er forbi dette punktet (eller hvis de har betalt i sin helhet på forhånd), så vil de kjøre uken selv om det er lavere i antall.)

3) Hvor mange bobiler er registrert på sommerleiren? Spør om totaler for hver klasse samt generelle registreringsnummer for bobiler og spør hva de forventet. Spør hva som skjer med klasser eller registreringstall som er lave? Hva anses som lavt? Du leter etter et fornuftig svar og en plan for hvordan de skal tjene lavere tall. Gjør noen enkle beregninger basert på hva du betaler for leiren og hvor mange barn de sier hver ansatt skal dekke. Og hvis du tror fordi du betaler $ 600 eller $ 1000 / uke at de må ha mye overskudd å leke med … tenk igjen, sommerleire fungerer bare ikke med store marginer før de virkelig har volum, det er “økonomien å skalere” som fungerer i denne bransjen – og det er derfor hver sommerleir kan være smertefull akkurat nå.

4) Hvis du hater planene dine om å endre … unngå å melde deg på tidlig for den første uken av leirsesongen og den siste uken av sommeren også, og ukene på hver side av ferien. Dette er de oftest stengte sommerleirukene. Boken støtte leiren uker nær å konsolidere tallene. Ukene på hver side av ferien stenger fordi familier tar flere turer og påmeldingen er lav. (Venter du og kjøper disse ukene for sent, kan det hende du finner gode tilbud, ring uken før og kom med et tilbud…dette kan fungere spesielt bra om du får fullt betalt for uker senere på sommeren også. )

5) Kjenn din sommerleirledelse. Finn ut alt du kan om leireieren. Er de fra sommerleirbakgrunn? Er dette en lidenskap de ikke vil gi opp, selv i dårlige tider? Ville de solgt sommerleiren sin i dag hvis de kunne? Dessuten, hvis du har vært på denne sommerleiren en stund, merker du noen endring i deres tilnærming til leirkunder? Sender de deg mer eller mindre e-post? Kommer varslene i tide, er papirene sent, kutter de ned på noen tjenester? I denne økonomien bør de gjøre noen justeringer, men en «camp» engasjert eier vil beskytte kundeopplevelsen mot disse kuttene. Spør hvilke justeringer de gjør.

6) Hvor lenge sommerleiren har eksistert kan være en god indikator, men bare HVIS de har en god returrate. (Et tema for en annen dag … det er MANGE måter leirene kan beregne en returrate på). Sommerleirene med høy returrate har en tendens til å være leire som enten har en sterk “tradisjonsbasert” programmering og/eller en utmerket progresjon for barna å følge etter hvert som de eldes og/eller utvikler seg i ferdigheter. Sommerleirer som tilbyr et enkelt tema kan være greit, hvis de tilbyr en sterk progresjon. Men husk at trendy temaer alltid kommer og går, så selv i gode økonomiske år vil du se tidevannet i tallene på en hvilken som helst spesiell leir. Hvis du hører om en ny kul sommerleir med fokus på et tema som er revet bort fra TV-programmet … det kan være morsomt, ring tidlig, men ikke

7) Du kan sjekke dem. Tenker du på en sommerleir som leier plass, ring anlegget og spør om sommerleiren alltid betaler i tide. Bekreft at de har mottatt alle nødvendige avgifter for 2009. Dette kan være veldig informativt.

8. Ta “Brannsalg” som et varseltegn. Hvis sommerleirbedriften din kjører “Brannsalg” (prisene blir gale) i juni, kryper de etter inntekter. De har funnet ut at de har tapt penger og de prøver å fylle alle setene som en turnering for blødningen. De vil sannsynligvis prøve å oppsalg til folk som allerede har registrert seg i flere uker … “Siden du kjøpte tidlig, tilbyr vi deg denne fantastiske rabatten på ukene du har lagt til”. eller andre kostnadsbesparende tiltak, herunder kansellering av uker. Det er på tide å ringe og spørre for å forsikre deg om at uken fortsatt er 100 % oppe og går. Dette kan være en god deal … og å bruke brannsalg for å få en god avtale er flott … men hvis uken din er i august og brannsalget begynner å skje … er det en advarsel om at leirselskapet ditt allerede er bekymret og er sannsynligvis strammer beltet og skravler etter leirsalg i siste liten. Dette kan bety reduksjoner i bemanning, innstramming av forsyninger,  (Ok, i all ærlighet, hvis de gjør dette i det minste gjør de noe … noen selskaper kan bli så travle om sommeren at de ikke en gang prøver å redde seg selv og slutte opp med bretting etter sesongen).

9) Har nøkkelpersoner i leirselskapet sluttet? Nei, jeg snakker ikke om rådgiverne – selv om de er “nøkkel” siden barna dine ønsker å være sammen med dem (men en % av sommerpersonalet går alltid før sesongen er ute). Men sjekk inn i selskapets ledelse, har de hatt noen større turn-over, kan dette være tegn på økonomiske problemer eller store endringer i selskapets retning. Ikke bare spør hvor lenge selskapet har eksistert, spør hvor lenge leirledelsen har vært på plass.

10) Har de en fall-back-posisjon? En sterk sommerleir kjenner tallene sine og vet hva den vil gjøre basert på disse tallene underveis. Hvis du kan ta en ærlig diskusjon med noen om beredskapsplanene, vil du sannsynligvis få en magefølelse for deres forretningssans; Selvfølgelig er det hvis du skal snakke med en leder i selskapet, ikke bare en selger. Å spørre en selger som ikke er opplært til å håndtere denne typen spørsmål kan gi deg dine første ledetråder om hvordan tallene er. Hvis du er bekymret for det, snakk med administrerende direktør eller forretningsleder og still spørsmål. Ta utgangspunkt i den grunnleggende antakelsen om at salget må være lavt, og la dem vite at du planlegger å ha en ærlig diskusjon.

Poenget er … Still noen direkte spørsmål og gjør deg selv til en innsider. Ditt leirselskap bør ønske ditt samarbeid velkommen!